Dansweetjes

Wist je dat…

  • sinds 14 maart 2020 geen danslessen en oefenavonden konden plaatsvinden wegens het coronavirus
  • in het coronatijdperk mondmaskers werden gemaakt en verstuurd naar alle Amudanza-leden. 
    
    
  • in het coronatijdperk de Amudanza-lesgevers opnames hebben gemaakt voor de leden.
    
    

~~~~~~    Waarom dansen   ~~~~~~~~


Waarom is dansen een perfecte bewegingsactiviteit om lichaam en geest gezond te houden?


Kom uit je zetel om wat danspasjes te zetten.
Het is namelijk onder meer een geweldige manier om gewicht te verliezen, stress te bestrijden en vrienden te maken.

Gezond verouderen 
Dansen is goed voor je geheugen en kan het ontwikkelen van dementie op latere leeftijd voorkomen.
Sport kan volumeverlies van de hippocampus omkeren, dit is het hersendeel dat het geheugen controleert. De hippocampus krimpt namelijk van nature door het verouderingsproces. Het gevolg? Een slecht geheugen en in sommige gevallen zelfs dementie.

Betere flexibiliteit
Trage wals, tango, swing, rumba, chachacha … dansen die het lichaam flexibeler en minder stijf maken.
Dansbewegingen om gewrichtspijnen te verminderen en stramme spieren losser te maken .

Ontspannen
Samen met een danspartner een dansje placeren werkt ontspannend.
Ontdek dat dansen met een partner en met muzikale ondersteuning hét antistressmiddel bij uitstek is!

Antidepressivum 
Dansen kan je een mentale boost geven.
Heb je een dipje? Maak dan je hoofd leeg door mee te doen aan een intensieve en vrolijke dansles of zoek wat gezelschap en probeer je beste dansmoves uit. De slecht-in-je-vel symptomen verminderen en je voelt je meteen vitaler..  

Goed voor je hart Dansen is een goede bezigheid voor wie risico loopt op cardiovasculaire ziekten. Dans eens een walsje voor een gezonder hart, vlottere ademhaling en betere levenskwaliteit.  Afvallen Regelmatig op de dansvloer staan is goed voor de conditie, om een aantal kilo’s kwijt te spelen en spieren op te bouwen. Evenwichtiger door het leven Danslessen kunnen voor mentale rust zorgen. Tango dansen verbetert bijvoorbeeld het evenwicht bij ouderen. Dansen vraagt namelijk om snelle bewegingen te kunnen uitvoeren en een goede houding te blijven hebben. Regelmatig dansen stimuleert je stabiliteit en je controle over je lichaam.

 

~~~~~~~    Dansen – beweging – gezondheid  ~~~~~~~~
TV-uitzending met prof.dr. Hendrik Cammu (03.2017)
"Veel dansen is beter voor je gezondheid dan op je eten letten"

"Voeding en beweging hangen samen"  Voor de westerse mens valt volgens hem meer gezondheidsvoordeel uit beweging dan uit voeding te halen omdat de kwaliteit van onze voeding over het algemeen uitstekend is.

"Met voeding kunnen we minder het verschil maken"    Met beweging kan dat volgens hem wel en dan vooral met dansen.

"Dansen is een ideale manier om te bewegen. Het is een volwaardige sport: 2 uur dansen is hetzelfde als 2 uur fitnessen."

"Dansen heeft bovendien niet alleen de fysieke inspanning als voordeel, het vereist ook coördinatie. Wie danst, moet haar of zijn hoofd erbij houden. Het is daarom goed voor mensen met beginnende parkinson. Uit een studie blijkt dat het ook de ziekte van Alzheimer kan uitstellen."

"Je doet het met twee en daarom is het intiem. Het helpt mensen een partner te vinden waardoor ze meer seks hebben."
Volledig interview



web analytics